A grúziai tinédzser által feltalált akkumulátormentes lámpa helyettesítheti a kerékpár küllőinek fényvisszaverőit. Ereje abroncsok hajlításából származik, amikor kerékpárt vezetnek. Az új eszköz rengeteg életet menthet meg, javasolja feltalálója.
Csak minden ötödik kerékpáros utazik éjszaka – mondja Thomas Dorminy. De 2014-ben a kerékpárosok halálának fele alkonyatkor, hajnalban vagy éjszaka történt, jegyzi meg ez a 12. osztályos a Sola Fide Home School-ban McDonough-ban. (Ez a statisztika a Nemzeti Autópálya Közlekedésbiztonsági Hivataltól származik.) A halálos kerékpáros balesetek számának a csökkéntésének egy módja -gondolta a 19 éves-, hogy a kerékpárokat jobban láthatóvá tegye más járművek számára.
A kerékpárok lámpáit gyakran úgy tervezték, hogy megvilágítsák az utat. Ezért mutatnak előre. De oldalról nézve az egyetlen látható biztonsági eszköz a kerék küllőire erősített reflektor. Ezek az eszközök visszaverik a fényt az autó fényszóróiból a vezetők felé. Ez azt jelenti, hogy a kerékpáros nagyrészt láthatatlan lehet egy olyan sofőr számára, aki nem kapcsolta be az autó lámpáit.
A tinédzser úgy döntött, hogy olyan eszközt készít, amely nem függ az autó fényszóróitól. Önmagában ragyog. Még jobb, hogy soha nincs szüksége elemre, mert kis piezoelektromos anyagból működik. Amikor az ilyen anyagok meghajolnak, elektronok mozognak bennük, és elektromos áramot generálnak. (A „piezo” előtag a görög piezein szóból származik. Ez azt jelenti, hogy „szorítani” vagy „nyomni”.)
Thomas az Intel Nemzetközi Tudományos és Műszaki Vásárán mutatta be kutatásait. Az ISEF-et a Society for Science & the Public hozta létre, és az Intel támogatja. A verseny lehetővé teszi a diákok számára a világ minden tájáról, hogy bemutassák nyertes tudományos vásári projektjeiket. Több mint 75 ország közel 1800 középiskolás diákja versenyzett a nagy díjakért és a kutatási eredményeik megosztásának lehetőségéért.
Thomas tervezésében három kis piezoelektromos anyagot kötött össze, és a kerékpár gumija és belső csöve közé helyezte. Minden alkalommal, amikor az abroncs lefelé fordul, hogy kapcsolatba kerüljön az utcával vagy a járdával, súly nyomja a piezoelektromos biteket. Az áram, amelyet ez generál, világít egy kis fénykibocsátó diódát vagy LED-et. Ezek a lámpák a kerékpár küllőin vannak rögzítve, ahol egy reflektor általában felhívja a figyelmet a kerekekre. Amikor a kerékpár legurul a piezoelektromos bitekről, az anyagok visszaállnak normál alakjukba. Ez egy második áramlökést és egy újabb fényvillanást hoz létre.
A készülék LED-csíkja körülbelül 5 centiméter hosszú. Amikor mozdulatlanul ül, a csík csak körülbelül ötöd akkora, mint egy szokásos kerékpár reflektor – mutat rá Thomas. De amikor a kerékpár kereke forog, az izzó LED-ek csíkja fényes fénysugarat hoz létre, amely majdnem 150 négyzetcentimétert tesz ki. Ez körülbelül hatszorosa a reflektor területének. Ezenkívül ez az izzás fényesebb lenne, mint egy hagyományos reflektor. Thomas tehát azt mondja, szinte biztos, hogy készüléke könnyebben látható lenne, mint a manapság kerékpárokon használt fényvisszaverők.